RSS facebook facebook facebook

Velkommen!

Leseeksemplar fra forlag merkes reklame ihht. Forbrukerrådets retningslinjer, selv om bloggeren ikke mottar betaling eller har reklameinntekter.
hex hall

Forfriskende edru etterforsker

Du vet den følelsen man kan få når man er ute å går alene i mørket. Kanskje er det noen der bak deg som følger med fra skyggene.

hex hall

Når det koker i hodet

Synne er mer enn sin ADHD, så kanskje er det best å holde enkelte ting skjult?

Søk

søndag 20. oktober 2013

Guess who's back? En smakebit på søndag



Bridget Jones - the one and only! Så da har jeg sneket meg litt utenfor bloggens nisje. Hvem kan motstå denne klønete, tøysete og aldeles sjarmerende damen? Ikke jeg. Nå er jeg halvveis, og jeg koser meg sakte gjennom boken. Forresten så leste jeg i Dagsavisen at den norske oversettelsen skal komme 21.november, for de som lurer på det.


Selv om dette ikke er tung litteratur så sier boken mye om vår samtid. Det gjøres på en måte slik at vi kan le av det, mens vi på samme tid kanskje kan innse at enkelte av tingene vi higer etter er ganske så uviktige i det store og hele.


Bridget har akkurat diskutert sønnens sjakkunnskaper, tilfeldigvis står sønnens lærer like i nærheten:

'Perhaps you could join the chess classes, Mrs. Darcy?' Oh GOD. What was Mr. Wallaker doing still listening? 'There is an age limit of seven, but if we stretch that to mental age I'm sure you'll be fine. Did Billy tell you his other news?'
'Oh!' said Billy, brightening. I've got nits!'
Hvis du lurer på hva nits betyr så kan jeg fortelle at det betyr lus! Dere som kjenner til Bridget Jones fra tidligere kan jo sikkert da forutse at morroa bare akkurat har begynt.

Har snøen kommet til dere denne søndagen?




Hvordan delta på en "En smakebit på søndag"?

  • Du deltar når du selv føler for det, om det er en søndag pr. år eller hver uke :) Utfordringen er en fin måte å få vist frem bloggen sin på, et lite "Hei, her er jeg", spesielt for de som er nye i det store ville blogglandia.
  • Skriv et innlegg på din blogg hvor deler noen valgfrie setninger fra en bok eller noe som er relatert til bøkenes verden. Vennligst ingen spoilere. Legger du inn linken til ditt innlegg i linkefunksjonen her får du besøk av andre "En smakebit på søndag"-deltakere/lesere.
  • Du behøver ikke å følge noen fast formel på innleggene dine, her er det bare å slå seg løs :) Kreativitet fanger lesernes oppmerksomhet.
  • Twitrer du postene dine så kan du gjerne bruke samme hastag som meg: #smakebit.
  • Denne utfordringen er inspirert av den engelske bloggen Should Be Readings faste utfordring Teaser Tuesday.





26 kommentarer:

  1. Jeg elsket Bridget Jones, men det er jo hundre år siden da. Å glede seg sakte, høres herlig ut, så jeg tror jeg må skaffe meg denne her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det føles ut som en evighet siden forrige bok kom :) I mellomtiden har jo filmene kommet, så jeg klarer ikke helt å fri meg fra å se skuespillerne i rollene sine mens jeg leser.

      Slett
  2. Jeg husker jeg elsket Bridget Jones filmene da jeg var yngre, aldri lest bøkene. Nei snøen har heldigvis ikke kommet hit enda :)

    SvarSlett
  3. Jeg leste begge bøkene back in the day, når filmene kom så jeg disse :) Både filmene og bøkene er morsomme. Absolutt noe man kan ty til på en regnværsdag.

    SvarSlett
  4. Jeg liker Bridget! Rett fram og dønn ærlig! Her ved trondheim, der jeg besøker barnebarn, er det såvidt pluss i dag. Skal kjøre hjem i dag, og håper det ikke blir for glatt på veiene.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør jeg også. Og det selv om forfatteren virkelig har vært ondskapsfull mot Bridget denne gangen.

      Slett
  5. Nok en Bridget fan, og en fan av å kjenne sin besøkelsestid. Selv om man aldri lærer selv og alltid er sist hjem, forventer jeg likevel at 'mine' forfattere skal ligge litt høyere på læringskurven. Sukk. Leste i avisa at det var middelalder, boytoys og widowhood. Nesten så utilgivelig at jeg - kanskje - boikotter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, godeste Fielding har vært ondskapsfull her, men slik kan jo livet være i blant :( Men hvem vil egentlig gå glipp av Bridget Jones på Twitter og Bridget Jones som oppdrar barn? Ikke jeg!

      Slett
  6. Har ikke lest bøkene om henne, men filmene har jeg fått med meg, mange ganger. De er bare helt herlige! Men hvem vet, kanskje jeg kaster meg over bøkene en dag også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de må du få med deg! Hvis man har sett filmene først kan man jo drømme om Colin Firth og Hugh Grant mens man leser, det er ikke feil ;)

      Slett
    2. Nei,det blir aldeles ikke feil;-)

      Slett
  7. Jeg storkoste meg med bok nr 1 husket jeg. Før filmene kom. Kjente igjen mange av de tankene hun balet med, f eks telling av kalorierer. Også sett begge filmene flere ganger. Leste at bok nr 3 fikk dårlig kritikk. Men det behøver ikke å bety all verdens, Særlig ikke dersom man er fan.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kanskje ikke boken man setter seg ned med når man har behov for noe som gir litt motstand, noe å tygge på. Bridget har en familie og mange av episodene vil føles kjente for de som har hatt eller har barn :) Det er noe med Bridget som får meg til å tenke at dette er faktisk livet, selv om det selvsagt er mye tull og tøys.

      Slett
  8. Takk for boktips! Har sett en av filmene. Underholdene og morsomt! ;)
    Her er det regn og rusk som gjelder - ikke snø enda.
    God søndag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Her kom snøen i dag, men jeg tror ikke den vil vare så lenge. Bridget Jones passer perfekt på en mørk snødag, tenker jeg. Ha en riktig fin uke!

      Slett
  9. Har inte läst om Bridget sen jag läste den första boken men likafullt stod jag och bläddrade i den i bokhandeln i fredags... Lite lockad var jag.

    SvarSlett
  10. Den här fick jag hem nu i veckan. Blir nog läsning ganska snart, även om jag har ett par böcker som kommer få gå före. Blir roligt att se hur Bridget har det nu (jo, en viss sak känner jag ju redan till). Älskar första boken, men den andra kändes kanske lite mer onödig.

    SvarSlett
  11. Bridget Jones är verkligen nutid. Kommer nog att läsa boken så småningom.

    SvarSlett
  12. Sneen er kommet til Trondheim! Var ute å gikk i går, og da husket jeg plutselig hva som var så irriterende med vinteren, det blir veldig glatt! Man ser ut som en vandrende pingvin bort etter veien:) Men ellers er det jo veldig lyst å vakkert. Har ikke lest bøkene om Bridget, men sett filmene, som jeg har elsket stort. Er jo bare så morsomme. Har litt lyst å ta fatt på bøkene, så får se en dag om jeg ikke gjør det:) Kos deg på denne søndagen!

    SvarSlett
  13. Bridget Jones återkomst låter ju intressant :)

    SvarSlett
  14. Gleder meg til gjensyn med Bridget Jones, takk for smakebiten. I min del av Sørlandet er det ikke kommet snø, men betraktelig kaldere. En perfekt dag å være inne og fyre i peisen, og ha en god bok mellom hendene :)

    SvarSlett
  15. Takk for smakebiten! DEN skal jeg lese - bare jeg blir ferdig med alle klassikerne jeg holder på med dette norsksemesteret...

    SvarSlett
  16. Leste den første boka om Bridget Jones for en del år siden, men den falt dessverre ikke i smake:( Ville så gjerne like den. Filmene var litt småunderholdende, men tror ikke det er helt min sjanger)

    SvarSlett
    Svar
    1. *smak, skulle det stå. Er så flink til å skrive feil når jeg skal legge igjen kommentar:)

      Slett
  17. De tidigare har jag läst och blivit underhållen av- får se om jag läser denna också.

    Idag ger jag smakebit från en bok skriven av en norsk debutant som kommit ut på engelska och svenska - men inte på norska än ...(skulle komma i december)

    SvarSlett
  18. Jeg elsket Bridget Jones da jeg var yngre, både bøkene og filmene. Jeg er svært nysgjerrig på om jeg vil like denne. Den gang var hun jo singel og ufrivillig komisk, nå med familie. Lurer på om det funker... Har selv blitt "voksen" med barn og familie, så kanskje det appellerer mer da?;)

    SvarSlett

Hyggelig at du tittet innom bloggen min. Jeg håper du fant noen bøker du fikk lyst til å lese.